نوآوری باز چیست؟

نوآوری باز چیست؟

تعریف نوآوری باز

  • تعریف قدیم: پارادایمی که فرض می‌کند شرکت‌هایی که به دنبال بهبود و توسعه تکنولوژی خود هستند بهتر است از ایده‌ها و نوآوری‌های بیرونی و همچنین روش‌های بیرونی دسترسی به بازار به اندازه ایده‌های درون شرکت و روش‌های فعلی دسترسی به بازار استفاده ببرند.
  • تعریف جدید:  یک فرآیند نوآوری توزیع‌شده بر پایه مدیریت هدفمند جریان دانش از مرزهای سازمان با استفاده از مکانیزم‌های مالی و غیرمالی در کنار بیزینس مدل سازمان.

معمولا هنری چزبرو (Henry Chesbrough) را به عنوان پدر نوآوری باز می‌شناسند. 

ضرورت نوآوری باز

با پیشرفت دانش بشری و در دسترس قرار گرفتن سواد و علم و مهارت برای همه افراد جامعه به طور گسترده، دیگر شرکت‌ها نمی‌توانند برای نوآوری تنها به فرآیند‌های درونی متکی باشند زیرا مدل متسلسل و خطی نوآوری نمی‌تواند پاسخگوی بهبود سطح سواد، نیازهای شخصی‌سازی شده مشتریان، ویژگی‌های مختلف بازارهای بزرگ و نیچ، تکنولوژی‌های داینامیک و شکل‌های جدید سازمانی که اجازه انتقال دانش در شبکه سازمان را می‌دهند نیست. علاوه بر آن برخی از نوآوری‌های تولیدی در درون شرکت ممکن است کاربردی ورای مرزهای سازمان داشته باشند.

انواع نوآوری باز بر اساس مبدا

  • اگر شرکت پروسه، خدمت، حق اختراع یا نوآوری را از بیرون از سازمان خریده و یا حق استفاده آن را تهیه کند به آن Inbound می‌گوییم.
  • اگر شرکت نوآوری، اختراع یا خدمت جدیدی داشته باشد که در محدوده مدل کسب و کاری شرکت نگنجد و آن را به هر روشی به بیرون از شرکت عرضه کند، به آن Outbound می‌گوییم.

مزایا و معایب نوآوری باز

طبیعی است که نمی‌توان یک انتخاب را بدون دقت در مزایا و معایب آن انجام داد. نوآوری باز هم از این قاعده مستثنا نیست و اگر قصد دارید این روش را برای نوآوری در سازمانتان انتخاب کنید بهتر است مزایا و معایب آن را بررسی کرده و با سنجش شرایط سازمانتان بفهمید که این دیدگاه چقدر می‌تواند به سازمانتان کمک کند و آیا با شرایط شما سازگاری دارد یا خیر.

مزایای نوآوری باز

  • کاهش هزینه تحقیق و توسعه
  • وجود ظرفیت بهبود در توسعه
  • دخیل کردن زودهنگام کاربران نهایی در فرآیند توسعه
  • بهبود دقت در تحقیقات بازار و هدف‌گیری مشتریان
  • وجود ظرفیت برای هم‌افزایی بین نوآوری‌های داخلی و خارجی
  • وجود ظرفیت برای بازاریابی ویروسی
  • دگردیسی دیجیتال بهتر
  • وجود ظرفیت برای تغییر و تحول کامل بیزینس مدل
  • کمک به اکوسیستم نوآوری

معایب نوآوری باز

  • احتمال افشای اطلاعاتی که نباید فاش شوند
  • احتمال از دست رفتن مزایای رقابتی شرکت استفاده کننده از نوآوری باز به دلیل افشای دارایی‌های معنوی
  • پیچیده شدن کنترل و قانون‌گذاری نوآوری‌ها به دلیل نحوه تحت تاثیر قرار گرفتن و دخالت بازیگران در پروژه‌ها
  • ابداع روش شناخت و به کار گرفتن نوآوری‌های خارجی برای سازمان می‌تواند یک چالش باشد
  • تصحیح استراتژی‌های نوآوری به گونه‌ای که بتوانند به بیرون از مرزهای سازمان گسترده شوند تا بتوان بهترین استفاده را از سودآوری مالی آن‌ها داشت یک چالش است.

آخرین مطالب

اکسلریتور تفکر طراحی چیست؟
تفکر طراحی چیست؟

دیزاین ثینکینگ (Design Thinking)، تفکر طراحی یا تفکر دیزاین مکتبی در طراحی است که تمرکز آن بر روی ایجاد نوآوری‌های مطابق با نیازهای کاربر به صورت مدیریت شده است. در واقع دیزاین ثینکینگ که پاسخی به مسائل کسب و کارها در دهه ۶۰ میلادی و بعد از جنگ جهانی دوم است برای این به وجود آمد که نقطه تقاطعی بین خلاقیت طراحان، برنامه‌ریزی مدیران و پاسخگو به نیازها و چالش‌های کاربران باشد.

مطالعه بیشتر
اکسلریتور دیزاین اسپرینت چیست؟
دیزاین اسپرینت چیست؟

دیزاین اسپرینت روشی است که طراحی یک نوآوری (خدمت یا محصول یا برنامه) را اجرایی می‌کند و هدف آن طی کردن کل مراحل طراحی تا تست محصول یا خدمت برای حل یک چالش در تنها ۵ روز به صورتی مدیریت شده و قابل کنترل است.. دیزاین اسپرینت برگرفته از تفکر طراحی یا دیزاین ثینکینگ (Design Thinking) است. این روش ابتدا در سال ۲۰۰۹ توسط گوگل ونچرز، بازوی سرمایه‌گذاری شرکت گوگل (آلفابت فعلی) ایجاد شد

مطالعه بیشتر
رفتن به بلاگ