تفکر طراحی چیست؟

تفکر طراحی چیست؟

بعد از پایان جنگ جهانی دوم و با بهبود ارتباطات و گسترش آموزش یکی از مهم‌ترین عناصر رقابت بین صنایع و کسب و کارها از بین رفت. این عنصر انحصار دانش بود به طوری که پیش از شروع هزاره جدید دانشگاه‌های برتر دنیا حتی رشته‌های لبه تکنولوژی را نیز به هر فردی مستقل از این که اهل کدام کشور است تدریس می‌کردند. به این ترتیب کسب و کارهای جهان که مدل سنتی «هزینه تولید-قیمت فروش» دیگر در نظر مشتری تفاوت چندانی بین ایشان ایجاد نمی‌کرد و ضمنا همه محصولات آن‌ها در بازار به سرعت می‌توانست توسط تازه‌واردین کپی شود توجه خود را به نوآوری معطوف کردند که می‌توانست عامل برتری آن‌ها بر رقبا باشد. اما مشکل اصلی نوآوری در این بود که خلاقیت در این سیستم به صورت امری اتفاقی و یا موهبتی که تنها بعضی افراد دارای آن هستند تعریف شده بود و چندان با مدل‌های برنامه‌ریزی و چارچوب‌های فکری و نیازهای مدیران همخوانی نداشت.

بنابراین جنبشی در دیزاین و طراحی به وجود آمد که به دنبال ایجاد ساختارها و سیستم‌های نوآور قابل همخوانی با اصول مدیریت پروژه و همچنین MBA بود که محصولات و متدهای متنوعی را تولید کرد که احتمالا با بعضی از آن‌ها مانند مدل‌های بارش فکری برخورد داشته‌اید. اما مهم‌ترین شاخه این جنبش، «دیزاین سینکینگ» بود که در ایران آن را به عنوان «تفکر طراحی» یا «طراحی کاربرمحور» می‌خوانیم.  تفکر طراحی هم در دانشگاه‌ها و هم در صنایع جای خود را باز کرد و IKEA که بزرگ‌ترین و موثرترین تولیدکننده مبلمان دنیا است در سایه این روش توانست خود را به چنین جایگاهی برساند. از ابتدای هزاره جدید و با ظهور غول‌های فناوری مانند گوگل و آمازون، دیزاین سینکینگ که دوران طفولیت خود را در دانشگاه هاروارد و IKEA سپری کرده بود به خدمت ایشان در آمد و همگی این شرکت‌ها در حال حاضر از طراحان در بخش‌های مختلف استفاده می‌کنند که مهم‌ترین جایگاه آن‌ها به عنوان حلقه رابط بین تفکر مدیران و کارشناسان توسعه محصول و خدمات است.

به زبان ساده دیزاین ثینکینگ یا تفکر طراحی نقطه تقاطع مدیریت، طراحی و انسان‌محور بودن است. اگر به دنبال خلاقیت فردی باشید در طراحان به دنبال آن می‌گردید، اگر به دنبال برنامه‌ریزی و بهینه کردن سیستم‌ها باشید به سراغ مدیران می‌روید، اگر به دنبال مدیریتی باشید که می‌تواند با بازار توافق درست و مناسبی داشته باشد باید به انسان‌محوری نیازهای اولیه توجه کنید و اگر قصد این باشد که از هر سه مورد بهره ببرید به دیزاین ثینکینگ نیاز دارید. در واقع دیزاین ثینکینگ هنر مدیریت انسان‌محورانه بر طراحی است.

دیزاین ثینکینگ در دوره رشد خود در شرکت‌های مختلفی مانند IDEO، P&G، IKEA و حتی Deloitte با اثبات کارایی خود در موارد مختلف توانست خود را به عنوان یک مکتب مهم در نوآوری تثبیت کند و در حال حاضر در دانشگاه‌های مختلف دنیا تدریس هم می‌شود.

دیزاین ثینکینگ جای خود را در نقطه‌ای پیدا کرده است که به دنبال حل مساله‌های پیچیده از طریق نوآوری هستیم که محصول آن به نحوی با انسان در تعامل است. فرآیند دیزاین در اصل پیدا کردن راه حل برای مساله‌هایی است که مسیر شناخته شده‌ای نیز برای حل آن وجود ندارد.

باید دقت داشت که دیزاین ثینکینگ یک متدولوژی نیست با این حال فرآیندهایی مانند دیزاین اسپرینت گوگل متدولوژی‌هایی هستند که بر اساس دیزاین ثینکینگ طراحی شده‌اند.

فرآیندهای مبتنی بر دیزاین ثینکینگ با مصاحبه با ذی‌نفعان آغاز شده و در نهایت خروجی آن پس از طی فرآیندها یک نمونه اولیه است که مورد تست کاربری قرار گرفته و نتیجه آن ارائه می‌شود.

دیزاین اسپرینت متدولوژی است که در آن در یک دوره ۵ یا ۴ روزه یک چالش دریافت شده و چالش تبدیل به مساله می‌شود. پس از این مرحله راه‌‌حل‌هایی برای مساله ایجاد شده و یکی از آن‌ها مدل شده و تبدیل به نمونه اولیه می‌شود. نمونه اولیه در نهایت مورد تست با کاربر واقعی قرار می‌گیرد.

به طور کلی مزایای دیزاین اسپرینت را می‌توان به شکل زیر شمرد:

  • برنامه‌ریزی دقیق، گام به گام و قابل پیگیری
  • زمان کوتاه توسعه نوآوری
  • فرآیند نوآوری محور به جای تکیه بر نوآوری‌های فردی
  • کاربرد محور بودن فرآیند به جای افتادن در دام کمال‌گرایی بدون نتیجه
  • مشارکت همه افراد حاضر در دیزاین اسپرینت و جلوگیری از غلبه افراد برون‌گرا و یا دارای پست سازمانی بالاتر به سایر افراد
مسعود طایفی 09 آذر 1399
گروه پارلمانی خبرگزاری فارس: نمایندگان مجلس شورای اسلامی پیش از آغاز جلسه علنی امروز یکشنبه 9 آذر ماه، در نشستی غیر علنی به بررسی ابعاد حادثه ترور شهید فخری زاده پرداختند و برای واکنش مناسب نیز تصمیماتی گرفتند.

بعد از پایان نشست غیر علنی، محمدباقر قالیباف با تشریح جزئیاتی از این جلسه غیر علنی تصریح کرد: دشمن جنایتکار پشیمان نمی‌شود مگر با واکنشی قوی که هم در مقابل خطاهای احتمالی آینده دشمن بازدارندگی ایجاد کند و هم بابت این جنایات از آنها انتقام بگیرد.

آخرین مطالب

اکسلریتور تفکر طراحی چیست؟
تفکر طراحی چیست؟

دیزاین ثینکینگ (Design Thinking)، تفکر طراحی یا تفکر دیزاین مکتبی در طراحی است که تمرکز آن بر روی ایجاد نوآوری‌های مطابق با نیازهای کاربر به صورت مدیریت شده است. در واقع دیزاین ثینکینگ که پاسخی به مسائل کسب و کارها در دهه ۶۰ میلادی و بعد از جنگ جهانی دوم است برای این به وجود آمد که نقطه تقاطعی بین خلاقیت طراحان، برنامه‌ریزی مدیران و پاسخگو به نیازها و چالش‌های کاربران باشد.

مطالعه بیشتر
اکسلریتور دیزاین اسپرینت چیست؟
دیزاین اسپرینت چیست؟

دیزاین اسپرینت روشی است که طراحی یک نوآوری (خدمت یا محصول یا برنامه) را اجرایی می‌کند و هدف آن طی کردن کل مراحل طراحی تا تست محصول یا خدمت برای حل یک چالش در تنها ۵ روز به صورتی مدیریت شده و قابل کنترل است.. دیزاین اسپرینت برگرفته از تفکر طراحی یا دیزاین ثینکینگ (Design Thinking) است. این روش ابتدا در سال ۲۰۰۹ توسط گوگل ونچرز، بازوی سرمایه‌گذاری شرکت گوگل (آلفابت فعلی) ایجاد شد

مطالعه بیشتر
رفتن به بلاگ